Sector Media AS  |  Kildals vei 17 A   |  0678  Oslo  | Tlf: 23 15 85 00
Skip Navigation Links.
Information in English Informationen in Deutsch
 Abonner (RSS)

    

L'Esprit de Courvoisier: Edle dråper på krystall

Ettersom fatlagret alkohol ekstraherer stoffer fra eikefatet, har cognac som har ligget noen tiår på fat en tendens til å smake av gammelt treverk. Kanskje ikke så rart når lagringstiden går mot 50 eller 60 år. Forbløffelsen var derfor stor da L'Esprit de Courvoisier ble presentert.

Tekst: Lars Ole Ørjasæter

L'Esprit de Courvoisier (V 40958, bestillingsutvalget) er en spesiell blend der den eldste cognacen er fra 1802! Årene 1844, 1848 0g 1865 er også representert. De yngste dråpene på de håndlagede krystallkaraflene fra Lalique ble destillert og lagt ned rundt 1930, og en skulle derfor tro at innslaget av gammelt treverk i smaken var merkbar.
   – Utfordringen var å skape balanse, sier master blender hos Courvoisier, Jean Marc Olivier som har funnet fram det ypperste Courvoisiers «paradis» har å by på.
   L'Esprit de Courvoisier er først og fremst beregnet for det internasjonale markedet – og det er tappet kun 2000 flasker. Mange har funnet veien til USA og i dag er det kun 70 flasker tilbake hos Courvoisier. Som det første landet i Nord-Europa har Norge tatt inn godsakene og fått inn bestillinger. Europa er tilgodesett med 200 flasker, og i utgangspunktet er målet å selge ti i Norge. Hittil har et fåtall funnet veien ut av lageret. Så er da heller ikke prisen å kimse av: NOK 39 000 blanke kroner for en flaske. Det ryktes også at en av Oslos barer allerede har solgt den første to-centiliteren – for NOK 2 000!

Sammensatt
L'Esprit de Courvoisier har en lys ravgul og gylden farge, mens aromaen er en sak for seg selv. Den er rik og sammensatt og har fortsatt en friskhet over seg. Her anes gammel madeira, havannasigarer, krydder, tørket aprikos, tøfler og honning.
   – Vi kan også finne fruktkake, karamell, vanilje og fiolduft, sier Olivier med nesen godt ned i glasset. Så er stunden kommet for å smake: L'Esprit de Courvoisier er myk og fløyelsaktig, med en ettersmak som bare vokser og vokser.
   – Kjenn på intensiteten i ganen og smaken som fyller hodet, sier en synlig stolt master blender.
   – Det er første gang vi blander en så gammel og komplisert cognac, men så har vi også fått flere timers lykke i et glass med L'Esprit.

Flere godsaker
Courvoisier Exclusif (V 4031701, bestillingsutvalget) er en VSOP med destillater fra Grande og Petit Champagne, Borderies og Fins Bois og innholdet i Exclusif har ligget på fat fra seks til ti år. Resultatet er en gylden, ravgul cognac med aroma som inneholder blomster, vaniljeingefær, tørket aprikos og sjokolade.
   En rund, fruktig og delikat smak kjennetegner Exclusif. Ettersmaken er behagelig med godt innslag av sitrus.
   Courvoisier XO (V 3031101, bestillingsutvalget) består i hovedsak av destillater Borderies som har ligget 30 til 35 år på fat. De andre destillatene fra Grande og Petite Champagne har ligget minst 20 år og godgjort seg. Fargen er ravgul med dreining mot mahogny. Her finner vi vanilje, fruktkake der tørket aprikos dominerer, sjokolade og honning i nesen, mens smaken er fløyelsaktig og harmonisk. Courvoisier XO har en lang kompleks ettersmak som utvikler seg i ganen.

Historien om Napoleons cognac
Tidlig på 1800-tallet arbeidet Émile Courvoisier sammen med Louis Gallois, den første som åpnet negociantlager for vin og brennevin i Bercy. I 1835 fortsatte Émiles sønn, Félix-Joseph, og Louis' sønn Louis Jules, samarbeidet i både i Bercy og Jarnac. Félix-Joseph Courvoisier hadde ingen barn, og i 1851 gikk han i kompaniskap med sine to nevøer, brødrene Curlier.
   I 1811 hadde Napoleon I vært på besøk hos Gallois, og i 1860 ble Courvoisier utnevnt til offisiell hoffleverandør til Napoleon III.
   Historiene om «koblingen» mellom Courvoisier og Napoleon er mange, og det er nok flere som ikke er helt etterrettlige. Det skulle derfor gå noen år før den kortvokste herren ble brukt i markedsføringen av Courvoisier. I 1909 kjøpte de engelske brødrene Guy og Georges Simon cognachuset, og de så markedsføringspotensialet i navnet Napoleon. Kvaliteten Napoléon så dagens lys og Courvoisier ble et registrert varemerke med Napoleons silhuett og logoen «Le Cognac de Napoleon». Siden har Napoleon vært å finne på Courvoisiers flasker og karafler.

Artikkelen er opprinnelig skrevet for Apéritif.

Foto:
L'Esprit de Courvoisier i passende omgivelser. (Foto: Courvoisier)